Představte si strom. Když je mladý, má na kmínku tenké čtyři větvičky, které teprve časem postupně sílí, rozvětvují se, rostou na nich listy, obalují se květem, nesou plody.
Jedna z těch větví nese umění komunikace s lidmi. Jak jim umíme naslouchat, jak na ně reagujeme. Jestli zvládáme kritiku přijímat i podávat tak, aby byla lidem prospěšná. Také jak jasně se dokážeme vyjadřovat, a řada dalších dovedností. Komunikace ale není jediná oblast, kterou bychom měli kultivovat a rozvíjet.
Na další větvi najdeme všechno, co přispěje k tomu, jaký zanecháváme vizuální vjem u lidí, se kterými se setkáváme. Není to jen vzhled a úprava, způsob našeho oblékání, ale i předměty, kterými se obklopujeme, které používáme, naše prostředí, ve kterém se pohybujeme, a o které se staráme.
Na třetí větvi se hřeje ve slunci všechno, co souvisí s jednáním a chováním. Například jak si poradíme s pravidly společenského chování, jak jsme zorganizovaní, jak pracujeme s časem, jaká je naše celková osobní kultura.
Poslední, stejně silná větev je obtěžkána šťavnatými plody dovedností, které pomáhají zlepšit náš výkon, oblast pracovní. Přístup ke každé práci, kterou konáme, také přístupy a postoje k životním situacím, do kterých se dostáváme. Jak zvládáme dovednosti, které souvisejí s pracovním výkonem, a především, jaké výsledky jsou za námi vidět.
Čím více toho zvládáte, tím více strom i větve sílí. Tím více je na něm květů a později plodů.
Ten strom jste vy.
Aby byl strom pevně usazený v zemi, aby dostával potřebné živiny k růstu, aby odolával nepřízni počasí, potřebuje mít pevné kořeny.
Tady jsou vaše kořeny:
Úplně na začátku je třeba si uvědomit, kdo jsem. Co chci. Mám něco změnit? A co má být výsledkem změny, a hlavně proč to chci?
Co je pro mne typické natolik, že se to bude projevovat v komunikaci, ve vzhledu, v osobní kultuře a chování, v mojí práci, v tom, co dělám?
Všechny čtyři oblasti se prolínají a vzájemně podporují. Vycházejí, a také se opírají o naše poslání – smysl naší existence (mise), představu o budoucnosti – čeho chceme dosáhnout (vize) a o to, co je pro nás v životě důležité, a o co se v životě opíráme (hodnoty).
Jak chcete na lidi kolem sebe v těchto oblastech působit?
Bez inventury to nepůjde.
Přemýšlejte, co se vám daří a nedaří, jak působíte na druhé. Jaký dojem v nich zanecháváte. Zeptejte se jich. Podívejte se na každou z větví vašeho stromu zvlášť. Co už na ní roste, kvete, možná už nese plody, a co je malé, scvrklé nebo chybí?
Všechno, co na nás lidé vidí a vnímají, co si o nás představují, působí na to, jak si nás ve své mysli zařazují. Vzniká mínění, které má vliv na hodnotu našeho jména, naší značky.
A podle toho se k nám pak lidé chovají.