Všude kolem plno rad, jak zítra žít
Ze všech možných médií se na nás holky valí rady, co všechno je třeba udělat se životem, a hlavně se svým zevnějškem, abychom vyhověly současným náročným požadavkům, a tím pádem byly in.
Zlobí mě, že ty požadavky a doporučení se časopis od časopisu mění, někdy nalezneme dokonce protichůdné rady na dvou vedlejších stránkách. Jako vzor jsou nám předkládány krasavice, o kterých se tvrdí, že jsou úžasné, píše se o jejich úžasném image. Předkládají nám jejich pečlivě počítačově vyšolichané fotografie. A co my, normální holky?
Jsme zmatené.
Tak co s tím, jak na to? Co mám dělat? Stačí, když si obarvím vlasy? Budu jiná, nová, lepší, krásnější, víc milovaná? A jak mám vlastně vypadat? Opravdu to stačí, když změním svůj zevnějšek?
Nestačí.
To, jak člověk vypadá, je samozřejmě nejviditelnější. Vzhled a úprava se významně podílí na vytvoření prvního dojmu při setkání lidí. A taky na sebedůvěře.
Ale jsou tady i další věci, které vytvářejí náš obraz. A možná i důležitější.
Osobní značka – image stojí na čtyřech pilířích:
Je to způsob naší komunikace – co a jak říkáme, slovy i neverbálně;
naše osobní kultura – to, jak se chováme, jak se projevujeme;
náš výkon – co je za námi vidět za výsledky, aktivita, přístup k různým oblastem života;
a náš vzhled a úprava, také naše prostředí, ve kterém se pohybujeme.
Možná, že teď stojíte na jedné z mnoha životních křižovatek.
Možná chcete změnit zaměstnání. Třeba přemýšlíte o své sebedůvěře. Nebo hledáte partnera nebo začínáte podnikat. Nebo vám odrostly děti a odešly z domu a vy nevíte, co dál. Možná cítíte, že na novou cestu potřebujete novou výbavu. Že potřebujete něco se sebou udělat, něco změnit, něco se naučit.
Nebo se jen chcete ubezpečit, že to, jak to máte, jak působíte na druhé, je správně, tak jak to chcete.
Image máme, ať chceme nebo nechceme.
Jen je třeba si položit otázku, jestli je to to image, o které stojíme. Jestli je v souladu s námi, s prostředím, kde žijeme, s naší životní etapou, ve které jsme, nebo s cestou, na kterou se chceme vydat.
V žádném případě tady nejde o vytváření falešného umělého obrazu. Jde o kultivaci toho, co je nám vlastní, o zachování autenticity a jedinečnosti. O posílení silných stránek naší osobnosti. O hledání cest, jak ty slabé stránky změnit.
Proces kultivace image není jednoduchý. Ale až dosáhneme srozumitelného a svého vlastního obrazu díky vlastní režii, zvýší se nám sebedůvěra a jistota. Lidé nám lépe porozumí, budou vstřícnější, pomůže nám to předejít komunikačním zádrhelům.
A dokonce porozumíme lépe i sami sobě. Získáme respekt vůči sobě, a tím i respekt k ostatním. Staneme se věrohodnou značkou.